biokol, Framtidsforum, Leader, omställning, Projekt

Stolt och nöjd

Det är med stolthet jag ser de fyra inbjudningarna som ligger på bordet. Fyra kvällar med teman som växt fram från lokala utvecklingsgrupper i området.
En arbetsgrupp har processat fram ett fantastiskt innehåll kring de frågor som man tycker är viktiga för landsbygden.
Det känns självklart att landsbygden är en vinnare!
Programmen och inbjudningarna finns på föreningens hemsida. Alla som är intresserad av landsbygdsutveckling, eller bara nyfiken på kvällens tema, är varmt välkomna!

 

 

 

 

Styrelsemöte
Förra veckan hade styrelsen möte och beslutade om två projekt. Det ska bli spännande att följa projekten Biokolaren och Förstudie kring biogas. De stämmer bra överens med föreningens strategi och ligger rätt i tiden.
Men min roll just nu för projekten, är att skicka iväg alla projekthandlingar till länsstyrelsen för vidare bearbetning där. Dessutom ska jag se till att alla underlag finns matas in i jordbruksverkets databas. Men jag börjar bli ganska sams med det systemet nu, efter att ha tragglat igenom en hel del ansökningar de månader jag jobbat med Leader.

Projektredovisning
Och för att sluta cykeln, har vi nu ett par projektredovisningar på skrivbordet, där vi ska redovisa avslutade projekt i siffror och ord. Vi ska motivera och argumentera. Det är bra att se eller göra sluredovisningar emellanåt, för att bli än mer tydlig i projektansökan.  Det blir väldigt uppenbart att om målsättningen och syfte inte var helt tydliga i ansökan är det trixigt att beskriva vad projektet har lett fram till. Eller hur tydlig en budget ska vara för att kunna göra en bra redovisning.
Och helt lägligt är det utbildning av projektredovsining nästa vecka. För mej blir det spännande att få en del frågor klarlagda. Och som vanligt när man går på kurs, inser man vad lite man egentligen vet. Hur mycket mer det finns att lära.

Leader Lär

Och det är inte bara projektredovisning nästa vecka. Samarbetsprojektet ”Leader Lär för omställning till hållbarhet” har första mötet i projektet här i Vimmerby nästa vecka. Det är ett tema som jag har ändå mer att lära mej kring och som jag är väldigt nyfiken på.

Det är på många plan som Landsbygden är en vinnare!